De ProbleemScan is bedacht door pragmatische professionals uit de
zorgpraktijk en getoetst door cliënten. Vanuit de ervaring dat bij een
eerste gesprek een complete inventarisatie en inschatting voor beide
partijen duivels lastig is. Want geen mens loopt met problemen te koop
of vraagt makkelijk om hulp en dat is dikwijls van grote invloed op het
verloop van een eerste gesprek tussen consulent (of hulpverlener) en
cliënt.

De ProbleemScan lost dit op.

De ProbleemScan is een app voor probleemverheldering voorafgaand aan of als start van een intake- of keukentafelgesprek. De cliënt wordt uitgenodigd om de ProbleemScan online op de eigen laptop of smartphone te maken. De uitslag wordt automatisch als pdf-bestand toe gemaild.
De 64 meest voorkomende problemen worden afgebeeld en benoemd (in iedere gewenste taal). De cliënt kan alle problemen aanklikken die van toepassing zijn op zijn of haar situatie en kent aan ieder gekozen probleem een score toe (in welke mate ervaart hij/zij dit probleem als last). De scan prioriteert zo de problemen.

De ProbleemScan is een bijzonder gebruiksvriendelijk en tijdbesparend hulpmiddel. Het is ook laagdrempelig omdat de cliënt de problemen niet zelf hoeft te benoemen, maar alleen hoeft te identificeren.
De cliënt ervaart ook dat een aantal problemen niet op hem of haar van toepassing zijn, dit kan een geruststellend effect hebben.

Maar door te erkennen op welke gebieden er wél problemen zijn, is de eerste stap gezet naar herstel. Juist door de situatie onder ogen te zien en er over te
praten wordt de zelfredzaamheid van cliënten sterk bevorderd. Bovendien verschaft de scan de cliënt zelf overzicht in wat hij of zij allemaal ervaart en wordt de kluwen ontward.

De problemen zijn terug te voeren op acht categorieën (leefgebieden) die elk een eigen kleurcodering hebben.

Toepasbaarheid in WMO en Jeugdzorgtrajecten

De ProbleemScan leent zich bij uitstek voor toepassing in WMO- en Jeugdzorgtrajecten. De meerwaarde van de
ProbleemScan is dat de consulent met de inwoner een meer verdiepend gesprek kan hebben, omdat de probleemverheldering
vooraf of aan het begin van het kennismakingsgesprek al heeft plaats gevonden.
Door gerichte vragen komt de consulent tot meer inzicht in de problematiek van de inwoner, en zal de inwoner zich
daardoor ook meer gehoord en begrepen voelen. Doordat er meer en dieper kan worden ingegaan op de problematiek,
is de consulent beter in staat een geschikte zorgaanbieder te kiezen. Daarna kan de consulent met de ProbleemScan
zorgtrajecten monitoren, eventueel tussentijds bijsturen en evalueren.

Belangrijk voor de verbetering van de communicatie tussen de consulent en de inwoner:
• drempelverlagend (in alle rust en in eigen omgeving invullen)
• de inwoner kan woorden geven aan emoties of zorgen die nog niet helder in het bewustzijn aanwezig waren
• een betere voorbereiding voor mensen met een beperkte kennis van de Nederlandse taal of die dyslectie hebben
• eerst een volledig overzicht krijgen voordat er nader op diverse problemen wordt in gegaan
• erkenning van de problemen waardoor er een stap kan worden gezet naar het zoeken van oplossingen

“What’s in it” voor de opdrachtgever in het sociaal domein?

  • De ProbleemScan draagt bij aan het doel- en resultaatgericht werken en daarmee niet alleen aan kostenbeheersing maar zelfs aan significante kostenverlaging.
  • De drie bepalende factoren daarvan zijn:
    – de scan is tijdbesparend
    – de scan leidt tot efficiëntere doorverwijzing
    – de scan kan relevante informatie verzamelen
  • Met de ProbleemScan kunt u analyses van de kwaliteit van zorgaanbieders uitvoeren en efficiency-metingen doen.
  • Door de ProbleemScan door een grotere populatie uit te laten voeren, kan relevante informatie verzameld worden. Er kunnen analyses worden gemaakt op individueel, wijk- en gemeentelijk niveau, als ook op regionaal en landelijk niveau.

 

“What’s in it” voor de consulent?

 

  • De ProbleemScan geeft een helder én volledig beeld van de problematiek, waardoor de consulent beter voorbereid een (intake)gesprek kan voeren. De kans op onverwachte casuïstiek wordt hierdoor geminimaliseerd.
  • De ProbleemScan geeft directe gespreksstof voor de consulent of coach. De focus kan dan liggen op de problemen die de inwoner als meest zwaar heeft beoordeeld.
  • Door de snelle en complete inventarisatie van de problemen over alle domeinen, kan de consulent de best passende zorgaanbieders aandragen en de behaalde resultaten monitoren.
  • De ProbleemScan helpt door haar beeldtaal en diverse taalversies in de communicatie met laaggeletterde  mensen.